Blogs
Meer verdienen met je merk
Nieuwe verdienmodellen kunnen enorme kans bieden voor je merk.
Blended learning
Bij blended learning gaat om optimaliseren van de mediaspecifieke mogelijkheden van fysiek en online, van gelijktijdig en asynchroon, en van gezamenlijk, in groepjes en individueel.
Wat is een merk?
Wees je bewust van de vele definities die er van veel merkbegrippen zijn; dus van de verschillende perspectieven op de merk-werkelijkheid.
Van lineair naar circulair
De economie verandert de komende jaren van lineair naar circulair. Dus de toekomst van Nederlandse ondernemers ligt in het circulair denken en handelen.
Merkbeloften met toekomst
Goede merkbeloften voldoen aan de TAARCOBAAR-criteria: Taal, Authenticiteit, Actiegerichtheid, Rijm, Correctheid, Onderscheid, Bondigheid, Archetype, Ambiguïteit en Ritme.
Leren in stappen
Als je goed wilt leren, moet je vier vier fasen (onder)scheiden: Doen, Waarnemen, Nadenken en Toepassen; met als acroniem: DoeWaNaToe.
Corona als kans
Stappenplan voor optimaal omgaan door merk met corona Volgens velen heeft het kabinet gefaald in het bestrijden van Covid 19. Volgens sommigen doet het te...
Archetypsiche merkontwikkeling
Elk merk moet zich positioneren vanuit meerdere archetypen om goed aan te sluiten bij het collectief onbewuste van haar fans.
Drie soorten merkstructuren
Mensen kunnen niet tegen inconsistenties. Daarom moet je merkstructuur (psycho)logisch kloppen.Interne consistentie Voor een onderneming zijn merken...
Mijn persoonlijke ontwikkeling
Je merkbelofte laten invoelen via je merkverhaal. Een voorbeeld.De onderstaande beschrijving geeft aan hoe Wim Jurg zelf zijn huidige merkcompetenties koppelt...
Nieuw product met welke naam
Als je een nieuw product op de markt brengt, doe je dit onder een bestaande (sterke) merknaam of je bedenkt een nieuwe naam. Past kleding bijvoorbeeld onder de merknaam Coca Cola?
Nederland als Amsterdam
Kom uit Amsterdam als je internationaal succes wilt hebben. The best way to get around in Amsterdam In navolging van Arjan Lubach, heeft het Oerhollandse...
CEO als rentmeester
Juridisch is een merk van de organisatie, maar psychologisch en sociologisch niet. Hoe ga je daar als CEO goed mee om?Rentmeester van merk Rentmeester zijn...
Crisis als kans
De zondebok geeft het publiek een gevoel van rechtvaardigheid. Maar wat dan?Doos van Pandora Soms wordt een managementteam geconfronteerd met heftige...
Samen kom je verder
Omdat mensen 99% van de ontvangen informatie onbewust verwerken, is een hecht managementteam een noodzakelijke voorwaarde voor gezonde merkbeslissingen.
Meten is weten
Ons brein laat ons alleen de dingen ‘zien’, die in ons straatje passen. Kortom, alleen door te meten kun je zien of je het doorhebt!
Veranderen vanuit visie
Je verwerkt maar 1% van de ontvangen informatie bewust. Hoe ga je om met de andere 99%? Gedeelde visie Zonder een gedeelde visie binnen een MT, is eenheid van...
Positioneren maakt meer mogelijk
Met positioneren zorgt u dat uw merk zich helder onderscheidt van haar alternatieven. Dit vraagt dus om kennis van de alternatieven.
Systeem 1 en systeem 2
Waarom zou ik het onderscheid tussen systeem 1 en systeem 2 moeten kennen?Dagelijks nemen we zo’n 30.000 beslissingen zonder dat we er echt over nadenken. We...
Alles is voor Bassie
De boodschap van How Brands Grow van het Ehrenberg-Bass Institute is om ‘nummer één’ in de markt te zijn: hoe meer een merk wordt gezien, hoe beter het verkoopt en omgekeerd.
Wat is jouw merkverhaal?
Mensen houden van er-was-eens-verhalen met een en-ze-leefden-nog-lang-en-gelukkig-einde.Merkverhalen Vanaf het begin van de beschaving hebben verhalen ons...
Ontwikkelen Nederlandse merken
Je merk moet met de tijd meegaan. Hoe doe je dit?Tijden veranderen De verandering van de logo’s van Shell laat zien hoe merken ook visueel met hun tijd...
Wat is jouw merkstrategie?
Deze blog focust op de belangrijkste merkstrategieën qua markt, marktpositie, groei, investering, naam, segmentatie, assortiment, extensie, distributie en prijs.
Het beste … nu nog beter?
Het voorbeeld van de smaakverandering door Coca Cola laat helder zien dat marktonderzoek onder consumenten maar een deel van het geheel in beeld kan brengen. En … dat het erkennen van fouten goed kan uitpakken!