Positioneren maakt meer mogelijk

Hoe optimaliseer je de positionering van je merk?

De kern van positioneren ligt in een empathische verantwoording van de unieke competentie, (psycho)logische verbinding van alle merkelementen en helder onderscheid met alternatieven. Een concreet voorbeeld biedt de positionering van Wim Jurg Merkontwikkeling.

Wim Jurg Merkontwikkeling

Wim Jurg maakt meer mogelijk qua merkontwikkeling door zijn unieke achtergrond: een doctoraal econometrie gecombineerd met een kandidaats psychologie en een promotie op de merkopstelling, een methode om onbewuste merkkennis bewust te maken. Bovendien heeft Wim door zijn 35 jaar merkervaring diep praktisch inzicht in de succesfactoren van merken ontwikkeld. Wim Jurg is dus een personal brand met een eigen werkwijze en geen adviesbureau met een vaste aanpak onafhankelijk van de persoon. Daarom heeft Wim gekozen voor zijn eigen naam, gekoppeld aan het terrein waarop hij adviseert: merkontwikkeling. Wims USP’s zijn dus: de integratie van meten en intuïtief weten (econometrie en psychologie), de systemische merkbenadering en 35 jaar praktijkervaring.

Merkontwikkeling maakt meer mogelijk

De merkbelofte Merkontwikkeling maakt meer mogelijk is in het Nederlands, omdat Wim zich richt op Nederlandse merken. De m-alliteratie zorgt dat de belofte lekker leest. Daarbij is de ‘m’-alliteratie in de merkbelofte verbonden met de ‘m’ van de merknaam ‘Wim’ en delen ‘Jurg’ en ‘Mogelijk’ de ‘uh’-klank (assonantie). Verder heeft ‘Merkontwikkeling’ hetzelfde ritme als ‘Maakt meer mogelijk’; de klemtoon-(deel)woorden zijn vet gearceerd. ‘Meer mogelijk maken’ is ook het thema van waaruit hij zijn eigen leven heeft geleid en waaruit hij zijn kinderen heeft opgevoed.

Uil

Wim woont in het leukste dorp van Drenthe, dat als symbool heeft de Anner oel. Het uil-symbool is in de Griekse mythologie verbonden met kennis, wijsheid en scherpzinnigheid; uitstekend passend dus bij het archetype van advieswerk. In een moderne vorm komt het symbool bijvoorbeeld terug in Hedwig: Harry Potter’s boodschapper voor verbinding met de ‘gewone’ wereld, passend bij de verbinding tussen bewuste en onbewuste. De uil is ook het symbool van Wims favoriete Ehrenberg-Bass Institute; het instituut achter How brands grow.

Oranje en blauw

Het gebruik van de kleuren oranje en blauw van het Nederlandse Koninklijk huis, symboliseren dat Wim Jurg werkt voor Nederlandse merken. De complementariteit van de kleuren staat voor refereert aan de paradox (energie creërende tegenstelling) die Wim verbindt: ratio en emotie, bewust en onbewust, analytisch en holistisch, verleden en toekomst. In lijn met het yin-yang-symbool zijn in het merkbeeld van de uil de schijnbare tegenpolen verbonden.

WIM JUR G

De losstaande ‘G’ aan het slot symboliseert de afrondende synthese van de voorafgaande twee sets van elk drie onderdelen: bewust-onbewust, ratio-emotie en analyse-intuïtie. De vormgeving van ‘M’ als omgekeerde ‘W’ in de naam ‘WIM’ laat impliciet zien dat het bijzonder is als dingen hetzelfde blijven als je ze van een andere kant bekijkt. De ‘I’ verbindt daarbij mooi de ‘W’ van ‘Wim’ en ‘M’ van ‘merk’.

Onderscheidend vermogen

De meeste andere Nederlandse aanbieders van merkontwikkeling zijn adviesbureaus met algemene merknamen zoals BoomBrandnessdwzoFabrique en Go!. Een voorbeeld van een collega met een persoonlijke merknaam is Cornelissen.Marketing, maar ook dat is een bureau. De door Wim gekozen werkvorm met strategische partners is dus duidelijk verschillend. De merkbelofte van Boom is ‘Transformeren| Verbinden| Versnellen| Vanuit Deep Purpose’, van Brandness ‘More than just marketing’, van Cornelissen.Marketing ‘Je merk doet het werk’, van dwzo ‘De toegevoegde waarde van communicatie’, van Fabrique ‘International Strategic Design Company’ en van Go ‘Total Branding’. Ook de merkbelofte Merkontwikkeling maakt meer mogelijk is dus duidelijk anders. Boom gebruikt lichtgroen, Brandness marine blauw en oranje, Cornlissen.Marketing ook lichtgroen, dwzo lichtblauw, Fabrique grijs en Go! rood. Qua kleurgebruik lijkt Wim Jurg Merkontwikkeling dus op Brandness en lichtelijk op dwzo. Verder hanteert geen van de andere aanbieders een dier-symbool. Tot slot is de schrijfwijze van de merknaam zeer verschillend. Kortom, de positionering van Wim Jurg Merkontwikkeling is voldoende onderscheidend.

Je merk herpositioneren?

Wees slim, vraag Wim:

06 107 44 198  / merkontwikkeling@wimjurg.nl

Brand slim met Wim

Productenarrow right icon

Dienstenarrow right icon

Klantenarrow right icon

Partnersarrow right icon

Blogsarrow right icon

Overarrow right icon