Positioneren maakt meer mogelijk

De kern van positioneren ligt in de (psycho)logische verbinding van alle merkelementen en in het heldere onderscheid met die van alternatieven. Een concreet voorbeeld biedt de positionering van Wim Jurg Merkontwikkeling.

 

 Wim Jurg 

Wim Jurg maakt meer mogelijk qua merkontwikkeling door zijn unieke achtergrond: een doctoraal econometrie gecombineerd met een kandidaats psychologie en gepromoveerd op de merkopstelling, een methode om onbewuste merkkennis bewust te maken. Bovendien heeft Wim door zijn 35 jaar merkervaring diep inzicht in de succesafactoren ontwikkeld. Wim Jurg is dus een personal brand en geen adviesbureau met een standaard werkwijze. Daarom is gekozen voor Wims eigen naam, gekoppeld aan te terrein waarop hij adviseert: merkontwikkeling. De centrale merkpositioneringselementen zijn dus: econometrie, psychologie, PhD merkopstelling en 35 jaar merkervaring.

Merkontwikkeling maakt meer mogelijk

De merkbelofte ‘Merkontwikkeling maakt meer mogelijk’ is in het Nederlands, omdat Wim zich richt op Nederlandse merken. De m-alliteratie zorgt dat de belofte lekker leest. Daarbij is de ‘m’-alliteratie verbonden met de ‘m’ van ‘Wim’ en delen ‘Jurg’ en ‘Mogelijk’ de ‘uh’-klank. Verder heeft ‘Merkontwikkeling’ hetzelfde ritme als ‘Maakt meer mogelijk’ [de klemtoon-(deel)woorden zijn vet gearceerd]).

Uil

Wim woont in het leukste dorp van Drenthe, dat als symbool heeft de Anner oel. Het uil-symbool is in de Griekse mythologie verbonden met kennis, wijsheid en scherpzinnigheid; uitstekend passend dus bij het archetype van advieswerk. In een moderne vorm komt het symbool bijvoorbeeld terug in Hedwig: Harry Potter’s boodschapper voor verbinding met de ‘gewone’ wereld, passend bij de verbinding tussen bewuste en onbewuste. De uil is ook het symbool van Wims favoriete Ehrenberg-Bass Institute; het instituut achter How brands grow.

Oranje en blauw

Het gebruik van de kleuren oranje van het Koningshuis en het blauw van het Koninkrijk der Nederlanden, symboliseren dat Wim Jurg werkt voor Nederlandse merken. De complementariteit van de kleuren staat voor refereert aan de paradox (energie creërende tegenstelling) die Wim verbindt: ratio en emotie, bewust en onbewust, analytisch en holistisch, verleden en toekomst. In lijn met het yin-yang-symbool zijn de schijnbare tegenpolen verbonden.

WIM JUR G

De losstaande ‘G’ aan het slot symboliseert de afrondende synthese van de voorafgaande twee sets van elk drie onderdelen: bewust-onbewust, ratio-emotie en analyse-intuïtie. De vormgeving van ‘M’ als omgekeerde ‘W’ in de naam ‘WIM’ laat impliciet zien dat het bijzonder is als dingen hetzelfde blijven als je ze van een andere kant bekijkt. De ‘I’ verbindt daarbij mooi de ‘W’ van ‘Wim’ en ‘M’ van ‘merk’.

Onderscheidend vermogen

De meeste andere Nederlandse aanbieders van merkontwikkeling zijn adviesbureaus met algemene merknamen zoals BoomBrandness, dwzoFabrique en Go!. Een voorbeeld van een andere persoonlijke merknaam is Cornelissen.Marketing, maar ook dat is een bureau. De door Wim Jurg gekozen werkvorm met strategische partners is dus duidelijk verschillend. De merkbelofte van Boom is ‘Transformeren| Verbinden| Versnellen| Vanuit Deep Purpose’, van Brandness ‘More than just marketing’, van Cornelissen.Marketing Je merk doet het werk, van dwzo ‘De toegevoegde waarde van communicatie’, van Fabrique ‘International Strategic Design Company’ en van Go ‘Total Branding’. Ook de merkbelofte Merkontwikkeling maakt meer mogelijk is dus duidelijk anders. Boom gebruikt lichtgroen, Brandness marine blauw en oranje, Cornlissen.Marketing ook lichtgroen, dwzo licht blauw, Fabrique grijs, en Go! rood. Qua kleurgebruik lijkt Wim Jurg Merkontwikkeling dus op Brandness en lichtelijk op dwzo. Verder hanteert geen van de andere aanbieders een dier-symbool. Tot slot is de schrijfwijze van de merknaam zeer verschillend. Kortom, de positionering van Wim Jurg Merkontwikkeling is helder onderscheidend.

Uw merk herpositioneren?

Wees slim, neem Wim:

06 107 44 198  / merkontwikkeling@wimjurg.nl