De basis van inspirerende coaching wordt verwoord in de ABC-formule: Aantrekkelijkheid, Betekenis en Coherentie.
ABC-formnule
Om coaching optimaal effectief te laten zijn, is het aan te raden de ABC-formule te hanteren:
- Aantrekkelijkheid: het is belangrijk dat de cliënt de coaching ‘gezellig’ vindt
- Betekenis: de cliënt dient direct toepasbare mogelijke actie-inzichten te krijgen
- Coherentie: de cliënt moet de samenhang zien met achterliggende dynamieken.
22 Psychologische inzichten
Bij coaching hanteert Wim de volgende 22 psychologische inzichten:
- Anchoring: voorbeelden van grote veranderingen, maakt kleine wijzigingen gemakkelijker uitvoerbaar
- Antropomorfisme: het personifiëren van specifieke probleemaspecten, maakt deze beter invoelbaar
- Appreciative inquiry: monitoren van verandering van nieuw functioneel gedrag bevordert verandering
- Autoriteit: een verandering doorvoeren is gemakkelijker als deze wordt ondersteund door deskundige
- Beloofde Land: als cliënt nagestreefde ideale situatie in kleur beschrijft, wordt deze meer haalbaar
- Counter-attitudinal advocacy: van tevoren iets positiefs zeggen over verandering, maakt het gemakkelijker
- Disrupt: gebruik ironie bij (te) kritische houding – herkenbaar het tegenovergestelde zeggen van wat je bedoelt
- God-woorden: ultiem positieve termen, zoals ‘vooruit’ en ‘vrij’, hebben goed effect op veranderingsbereidheid
- Ironie: door het tegenovergestelde te zeggen van wat je bedoelt, wordt het soms minder confronterend
- Klik: hoe meer (h)erkende client-coach-overeenkomsten, hoe beter relatie, hoe groter kans dat coaching werkt
- Less is more: één interventie per sessie die functioneel gedrag kan bevorderen, is meestal heftig genoeg
- Oplopend: een uitgevoerde kleine verandering effent de weg voor een volgende grotere stap
- Overcommunicatie: herhalen van mogelijke verandering, bevordert het ervaren waarheidsgehalte
- Paradox: verhelderen keerzijden van positieve en negatieve aspecten doorbreekt wit-zwart denken
- Primacy-effect: de eerste indruk van de coaching heeft een groot effect op het verloop
- Recency-effect: de laatste indruk heeft een groot effect op de herinnering aan de coaching
- Reframing: herformuleer negatieve elementen in positieve aspecten om kans op verandering te vergroten
- Schaarste: verduidelijken dat de vrijheid om iets te doen er nu is, maar straks misschien niet meer
- Visuele metafoor: naast elkaar plaatsen van beeld huidige en mogelijke nieuwe situatie stimuleert verandering
- Weerstand: cliënten worden ontvankelijk voor verandering als ze beseffen dat het hun eigen beslissing is
- Winst-verliesframing: framing op verlies roept risicovol gedrag op, terwijl focus op winst leidt tot risicomijding
- Zelfoverreding: als iemand de cliënt kan verleiden tot ander gedrag, dan is het de cliënt zelf.